Τρίτη, 28 Απριλίου 2015

Σύστημα θετικής ενίσχυσης για την αντιμετώπιση των μη αποδεκτών συμπεριφορών στην τάξη


Το παρακάτω σύστημα θετικής ενίσχυσης σχεδιάστηκε με σκοπό να υποστηρίξει ένα μαθητή που εμφανίζει μη αποδεκτές συμπεριφορές (φωνές, ακατάλληλο λεξιλόγιο, έντονη παρορμητικότητα κ.α) στη γενική τάξη. Επιλέχθηκε η θετική ενίσχυση καθώς συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη αλλαγή της συμπεριφοράς.

Για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό της παρέμβασης, προηγήθηκε παρατήρηση στην τάξη και καταγραφή της συμπεριφοράς του μαθητή προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχει κάποιο μοτίβο συμπεριφοράς, να προσδιοριστούν οι συνθήκες και οι αφορμές που πιθανώς πυροδοτούν τη μη αποδεκτή συμπεριφορά καθώς και τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς αυτής.


Πώς λειτουργεί το σύστημα θετικής ενίσχυσης;

Αρχικά, έπειτα από συζήτηση με το μαθητή για τα ενδιαφέροντά του, επιλέξαμε τη χρήση ενός ενισχυτή, δηλαδή ενός επιθυμητού αντικειμένου για το μαθητή, ώστε να υπάρχει ένα κίνητρο για αυτόν.

Φροντίσαμε να υπάρχει σαφής λεκτική και οπτική διατύπωση των κανόνων της τάξης, σε σημείο προσβάσιμο για το μαθητή (στη συγκεκριμένη περίπτωση, κολλήσαμε τους κανόνες στο θρανίο του) μαζί με την εικόνα του στόχου - ενισχυτή του, την οποία αλλάζουμε με τη χρήση βέλκρο. 

O εκπαιδευτικός φροντίζει για την εφαρμογή των κανόνων από όλους τους μαθητές ενώ παράλληλα προτρέπει το μαθητή να συμβουλεύεται και αυτός τους κανόνες. 
       

Καθημερινά και ανά ώρα, ο μαθητής αξιολογείται για το κατά πόσο κατάφερε να εφαρμόσει τους κανόνες της τάξης.

Η καταγραφή και η αξιολόγηση της συμπεριφοράς του μαθητή γίνεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συμπληρώνει την ακόλουθη φόρμα καταγράφοντας παρατηρήσεις του και επιλέγοντας το "προσωπάκι" που αντιστοιχεί στη συμπεριφορά του μαθητή.


               
Ο μαθητής έχει πρόσβαση σε αυτή τη φόρμα, μπορεί να δει πώς τα πήγε και να αναστοχαστεί σε σχέση με τη συμπεριφορά του.
Παράλληλα έχουμε ήδη ορίσει ο,τι σε ένα συγκεκριμένο αριθμό από "χαρούμενα προσωπάκια", ο μαθητής θα έχει πρόσβαση στο επιθυμητό αντικείμενο.
Επιπλέον, χρησιμοποιούμε ένα απλό σημειόγραμμα, ώστε ο μαθητής να γνωρίζει ακριβώς πόσο απέχει από το στόχο του και να αξιολογεί τις επιδόσεις του.

          

Συνδυαστικά με το παραπάνω σύστημα θετικής ενίσχυσης, δουλεύουμε χρησιμοποιώντας κοινωνικές ιστορίες για την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων του μαθητή.

     

Share:

7 σχόλια:

  1. Βραβειάκι εισαγώμενο με πολύ αγάπη!
    http://pythagoreionip.blogspot.gr/2015/05/blog-post_74.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Hello from Spain: I just discovered your blog and I really like the variety of issues that you that you write about education. At this point I am very interested these reflections so I created a blog dedicated young people and their use of new technologies. I invite you to visit: http://cativodixital.blogspot.com.es/ If you want we kept in touch. I already made me a follower of your blog.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Hello Marta! Thank you about your feedback. I'm really interested in new technologies (mobile learning, web 2.0 etc) and their use in education and specifically in teaching students with disabilities. I visited your blog and discovered a lot of interesting subjects! I have subscribed to your blog and I will be following you! Keep in touch ~Sofia :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γεια σας!! Το ιστολόγιό σας είναι τόσο όμορφο, με πολλές χρήσιμες ιδέες!! Συγχαρητήρια!Θα ήθελα να ρωτήσω αν γίνεται να ανεβαίνουν σε εκτυπώσιμη μορφή ώστε να μπορούμε να "κλέβουμε" κάποιο υλικό!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σε ευχαριστώ πολύ Κωνσταντίνα! Οι περισσότερες προτάσεις/ιδέες ανεβαίνουν με τη μορφή εκτυπώσιμων αρχείων, οπότε σίγουρα θα βρεις κάτι που μπορείς να κατεβάσεις και να αξιοποιήσεις! Οτιδήποτε δεν ανεβαίνει είναι καθαρά για τεχνικούς/ πρακτικούς λόγους :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή